Biltongot a Biára
2018. január 30. írta: picerke

Biltongot a Biára

Marhaság az egész családnak


biltong_1.jpg
Valamikor tavaly olvashattam a szárított marha húsról, (igen néha kissé burokban élek), de azóta is itt ficergett a gondolataimban. Bár még sosem kóstoltam, mennyire király túra kaja lehet már?! Pille könnyű, jól eláll a hátizsákban, van benne fehérje, van tápértéke, lehet csócsálgatni, jó fűszeres, mégsem fogja leterhelni a gyomrot úgy, mint egy jó sültkolbi.... igazi ízorgia lehet a hatodik müzliszelet után egy kidőlt fatörzsön ücsörögve. A snack kolbász is életmentő volt a legutóbb, de a tudat, hogy abban még a tavalyi kedd is benne lehet...

Szóval szereznem kellett egy kis Beef Jerky-t... deee, és az mekkora lenne már, ha otthon én is tudnék készíteni!? Biztos a térfogat növelő, és az emulgeáló szerek nélkül is egész ehető lenne! :) Át is böngésztem hozzá egy tucat receptet, aztán pihenni hagytam a projektet, mert nem szívesen járattam volna a sütőt 10 órán keresztül nyitott ajtóval... Pár hete viszont megvettük az első aszalógépünket. Két dologra tervezem használni, túrakaja gyártásra, és az otthon termő zöldség és gyümi többlet megőrzésére.
Szombaton vettem is egy nagy adag marha combit, picit több mint egy kilót. Kissé borsosnak éreztem az árát így hirtelen, de ha a kész termék jó lesz, akkor a szárított mennyiséget tekintve (kb a 46%-ra fog töpörödni) olyan 7000-el beljebb vagyok mint a boltival . Mínusz az áram persze. Az aszaló pedig azért is tökéletes hozzá, mert állítható a hőfok rajta, és a marhát 35ºC-on kell dehidratálni. Legalább is az egyik, nekem szimpi recept alapján. Meg mert nem akartam egész nap ott üldögélni mellette. Szokták még 3 lépésben is aszalni, 4 órát 70ºC-on, 3 órát 55ºC-on, és 4-et csak szimpla légkeverésen fűtés nélkül. Majd egyszer kipróbizom ezt is. 

Én a dél-afrikai verzió szerint pácoltam, amit így Biltongnak neveznek, és röviden annyi a különbség, hogy ez ecetes pácot kap. Elvileg ettől porhanyósabb lesz. Gyorsan összekutyultam a pácot, a marhát pedig próbáltam minél vékonyabbra vágni (kb 3mm), miután lenyesegettem róla az undi hártyás részeket. Ez fontos! Különben ronda lesz, egy idő után pedig avas. 
Az alappácom pedig a következő volt:

• 3 evőkanál méz
• 5 evőkanál almaecet
• 1 evőkanál worcester szósz
• koriander mag
• tört bors
• borókabogyó
• chili
• 40-50g só
(Legközelebb kicsit bőkezűbb leszek a borssal, meg most hirtelen sajna csak őrölt volt otthon, de abból sem tettem eleget)

hus_pac.jpgA sápadt pácban a kutyahusi van :)

szaritas.jpgEgész éjszakás hűtőben pácolódás, majd 12 óra aszalás után

Szerintem fincsi lett, először az édes íz jeleneik meg kedvesen, utána a chili nem túl tolakodóan, aztán a pikáns boróka bogyó borzolgatja a kedélyeket. Kb 25g egy bolti adag ebből, ami a csomagolás szerint 13g fehérjét tartalmaz. Kb. Meg 437kj energyt. Meg a túra közben elvesztett sót is biztos lehet vele kicsit pótolni. A biztonság kedvéért vettem egy adag borsos szárított húst, hogy később legyen majd összehasonlítási alapom. Vasárnap Bia  25-öztünk, (amíg az én husim otthon száradt), és a túra kb 2/3-nál faltam be a bolti marhát. Baromi jól esett. Az intenzív íze miatt teljesen olyan volt utána, mintha egy kellemeset ebédeltem volna, még jóllakottság érzésem is volt. És eltűnt a müzli utáni enyhe csalódottság is, az a jó..., jó volt a nasi, de hol a kaja?!
De nem lenne szívem ott élvezkedni a biltongomon, miközben Pityu kutya néz a két hatalmas, vágytól szinte könnyben ázó gomb szemeivel, melyek mélyén ott csillog a halhatatlan remény örök lángja, hogy megszánod őt egy falattal... vagy legalább leejted azt. :D
De fűszereset nem ehet. Ezért külön gondoltam rá már korábban, és pácoltam neki is egy keveset:

• 2dl víz
• 2 evőkanál almaecet
• 20-30g só

A só muszáj volt, hogy tartósítsam  a husiját, az almaecet pedig nagyon egészséges a kutyiknak. (A kutyabarat.hu-n olvasottak alapján) Meg amúgy is csak jutifali lesz neki.
Viszont akkor már néhány szót az almaecetről, bio kell, meg nem ízesített. Javítja az emésztésüket, és csökkenti az ízületi és húgyszervek gyulladását. Ellenállóbbá teszi szervezetüket a kórokozókkal, belső parazitákkal és élősködőkkel szemben. Tapasztalatok szerint javul a szőr állapota, csökken a ízületi problémák okozta fájdalom, a bolhásság, és a könnyezés okozta foltosság a szem körül. Adagolása 7kg/1 teáskanál naponta. (Nyugodtan rá lehet kérdezni a dokinál azért) Lehet a vizükbe is önteni, de sok kutyiba könnyebb bejuttatni, ha az eledelükbe keverjük.
Persze külsőleg is lehet alkalmazni, lemosásra, bolhák és bőrgyulladás esetén, 1l víz/ 2 evőkanál almaecet, heti 1 alkalommal, amit aztán nem kell leöblíteni róluk. 

Szóval ha engem kérdezünk dupla volt az öröm, ha Pityut, akkor megint smucig voltam a husijával! :D
pityu.png

Megjegyzés: Volt némi halovány, de annál stabilabb ecetszag az aszalás alatt, de könnyen kiszellőztethető, vagy elég, ha elegánsan lelépünk kirándulni arra az időre. :) Ezúton kérnék sűrű elnézést érte az otthon maradottaktól! :) 

A bejegyzés trackback címe:

https://turafalo.blog.hu/api/trackback/id/tr9413613503

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása